Voor de ouders

Beste ouders,

Elk jaar, aan het begin van het scoutsjaar, betalen jullie ons een sommetje om je zoon of dochter aan te sluiten bij onze vereniging. Graag willen we jullie hier vertellen waar dat geld precies toe dient, en welke mogelijkheden er voor jullie bestaan om het lid- en kampgeld gedeeltelijk terugbetaald te krijgen. Want er bestaan heel wat voordelen voor ouders van kinderen in een jeugdbeweging, die ons zeker de moeite waard lijken om aan jullie voor te stellen! Scroll dus zeker naar onder, en vind enkele aanlokkelijke financiële goed-om-weetjes.

Rekeningnummer

BE19 7350 3575 6612

Lidgeld en verzekering
Wanneer je je inschrijft bij de Sint-Martinusscouts van Velm, word je automatisch lid van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Je betaalt het lidgeld dat werd vastgelegd door het Nationale Verbond (42,50 euro). Hierdoor ben je verzekerd op alle toegelaten scoutsactiviteiten en op de weg van en naar het lokaal. Ook het binnen- en buitenlands kamp worden hierbij meegerekend. Zo ben je als scout verzekerd wat betreft medische kosten, invaliditeit, arbeidsongeschiktheid, schade aan derden en rechtsbijstand. Wie aansluit na 1 maart, betaalt de helft van het lidgeld: 21,30 euro.

Verminderd lidgeld
Aan gezinnen die het financieel moeilijk hebben, biedt Scouts en Gidsen Vlaanderen de mogelijkheid om het verminderd lidgeld (11,60 euro) te betalen (na 1 maart: 5,80 euro). Scouts en Gidsen Vlaanderen wil daarmee een krachtig signaal geven: ze willen dat kinderen en jongeren uit (kans)arme gezinnen kunnen meedoen aan het spel van scouting. Het verlagen van financiële drempels is daarbij een eerste stap. Ouders kunnen dit altijd vragen aan de leiding of zij hier gebruik van kunnen maken. Belangrijk om weten bij het verminderd lidgeld is dat het budget voor deze maatregel beperkt is. Het is de groepsraad die beslist of een gezin verminderd lidgeld krijgt. Gezinnen moeten geen ‘bewijzen’ afgeven of formulieren invullen. Voor meer info neem een kijkje op https://www.scoutsengidsenvlaanderen.be/ouders/praktisch/lidgeld/scouting-op-maat.

Scouting, da’s niks dan goeds!